Led 11, 2021 / 4 min

Připravujeme data pro vyhledávání a personalizaci, část 1.

Připravujeme data pro vyhledávání a personalizaci, část 1.

Úvodem

Každý vyhledávací či doporučovací engine je jen tak dobrý, jako jsou data, která má k dispozici.

Pokud uvažujete o zlepšení vyhledávání, zamyslete se proto nad stavem vašich produktových dat.

Někdy je potřeba složitější restrukturalizace, aby vyhledávání a personalizované doporučování bylo relevantní a hlavně předvídatelné.

Stejně tak produktové doporučování a cross-sell – se správně připravenými daty si do značné míry vystačíte bez sofistikovaného AI/ML nástroje. A až se pro něj rozhodnete, budou vám jeho implementátoři vděční, protože jim (a sobě) ušetříte práci.

1. Konzistence

Vaši popiskáři/produktoví manažeři by měli mít jasný seznam hodnot, které produktům přiřazují. 

Jinak se vám stane, že budou příliš kreativní, a že např. barvy budou mít hodnoty typu „modro-bílá“, „modrá/bílá“, „modrobílá“, „bílomodrá“ a každou další kombinaci kterou lze vymyslet.

A to nemluvím o barvách typu „mořská šeď“, „baklažánová“ nebo „májová zelená“.

Dokážete si představit, jak by vypadaly filtry ve vyhledávání?

 

Výstup:

Pro každý parametr či kategorii musí být jasně předem definované hodnoty.

 

2. Čitelné pojmenování kategorií

Nomenklatura kategorií by měly následovat jasnou logiku. Tu většinou určuje potřeba obchodu, ale promítne se to i do vyhledávání a práce s doporučenými produkty.

Pro účely hledání by především poslední úroveň měla být čitelná sama bez kontextu zbytku hierarchie.

Představte si situaci, kdy chcete zobrazit ve výsledcích hledání kategorie.

Hned zjistíte, že většina kategorií má moc dlouhé názvy na to, abyste smysluplně zobrazili víc než pár, jelikož našeptávač má omezený prostor.

Tak tam zkusíte dát jen poslední úroveň.

Ale pokud mají vaše kategorie strukturu:
Outdoor > Kola > Příslušenství
Zahrada > Bazény > Příslušenství

V tento moment zjistíte, že máte ve vyhledávání kategorií polovinu výsledků jen jako „Příslušenství“.

 

Výstup:

Je lepší mít každou kategorii pojmenovanou tak, aby její nejhlubší úroveň byla čitelná samostatně:

Outdoor > Kola > Příslušenství pro kola
Zahrada > Bazény > Příslušenství pro bazény

 

V dalším článku se podíváme na důležitost označování produktových typů, příslušenství a parametry.

Následující díl:
Připravujeme data pro vyhledávání a personalizaci, část 2.

Je to něco, co hledáte?
Můžeme vám připravit nabídku na míru.
Vyzkoušet zdarma
Líbí se vám Persoo?

Připravíme vám
nabídku na míru

Jednoduše vyplňte tento formulář a naše obchodní oddělení vás bude brzy kontaktovat s nabídkou na míru.

Jste agentura?

Spolupracujte s námi..

Líbí se vám náš nástroj pro personalizaci? Nabízejte ho i vašim klientům a zvyšujte s námi jejich obraty.

Pardubice
Pardubice
Třída Míru 2800
530 02 Pardubice
+420 607 723 643
Praha
Praha
Vinohradská 343/6
120 00 Praha 2
+420 608 179 251
© Persoo s.r.o. 2013-2020 Webdesign by Kennymax Developed by PragueCoding.cz
Awwwards