Led 11, 2021 / 5 min

Připravujeme data pro vyhledávání a personalizaci, část 2.

Připravujeme data pro vyhledávání a personalizaci, část 2.

3. Označte si příslušenství

Představte si, že chcete na cyklistickém e-shopu najít kola (horská, silniční atd.) na dotaz „kolo“.
Ne „Blatníky na kolo“, ne „Odrazky na kolo“ ale kola, ty na kterých se dá jezdit.
Hloupé hledání by vám vrátilo směsici všeho, kde se objevuje slovo „kolo“, což bude na cyklistickém e-shopu téměř cokoliv.

 

Jak na to? Jistě, můžete specifikovat, že na ten konkrétní dotaz se mají najít produkty z té a té kategorie. Ale tak bychom se moc daleko s automatizací vyhledávání nedostali.

 

Možná upřednostnit produkty, u kterých se najde fráze v titulku?

„Plášť na kolo Rubena-Mitas Cobra 28×2,00 Black“ říká že to není ono, našly by se pláště na kola.

Možná prioritizovat výskyt v kategorii?

„Stojánky na kolo“ taky říkají, že to nenajde co má, našly by se stojánky místo kol.

 

Kde jinde bychom mohli najít klíčové slovo „kolo“… Co popisek? No to už vůbec ne. Tam je příliš mnoho náhodných klíčových slov, psaných často systémem „čím více, tím lépe“ (kvůli SEO, tam je to ok).

Vtip je v tom, že množina nalezených produktů je de-facto správně.

Co musíme rozlišit je zda se jedná o hlavní produkt nebo příslušenství, a správně to seřadit.

Hlavní produkty dostanou plošně víc bodů, a je vyhráno.

 

Výstup:

Jednoduchý příznak příslušenství = ano/ne vám udělá velkou část práce u prioritizace produktů.

 

4. Produktový typ

Pokud chci zobrazit správný produkt, ne vždy to jde skrze parametr příslušenství zmíněný v předchozím bodu.

 

Příklad: 

Chci najít dotaz „grafické karty“? Jistě, je to komponent do PC. Ale pokud všechny grafické karty označím jako příslušenství, najde mi to jako první PC sestavy obsahující fráze „grafická karta“ (předpokládám že ve vyhledávání zohledňujete lemmata, ale to je téma na jiný článek). A PC sestavy také nedává smysl označovat jako příslušenství.

 

Možná vás napadne, že by šlo prioritizovat produkty, u nichž se hledaný dotaz najde ve stromové struktuře kategorií. 

Ano, vyřeší to prioritizaci pro dotaz „grafické karty“ a zobrazí to jako první grafické karty.

Ovšem vytvoří to jiný problém.

Např. pro kategorii „Elektronika > Tiskárny a skenery“ vám to bude vracet na dotaz „tiskárny“ i skenery, protože mají toto slovo v hierarchii.

To samé se zopakuje pro každou kategorii jenž v názvu obsahuje více než právě jeden typ produktů.

 

Výstup:

Jedním z klíčových parametrů pro vyhledávání je shoda s produktovým typem. Jeho správné označení je zásadní pro správně fungující vyhledávání.

 

5. Jasné parametrické vazby

Některé typy produktů, především elektronika, mají exaktní vazby na jiné produkty skrze specifické parametry.

K hračce na AAA baterky nemůžete doporučit AA baterie.

K 17” notebooku nemůžete doporučit batoh na 15” notebooky.

 

Ať už je daná vazba na konkrétní produkt, kategorii či specifický parametr, musíte to mít uvedené. Je to práce s přípravou produktových dat, ale bez toho váš automatizovaný cross-sell či nabídka alternativních produktů nebude dobře fungovat. 

 

Věřte mi, we tried.

 

Předchozí díl:
Připravujeme data pro vyhledávání a personalizaci, část 1.

Je to něco, co hledáte?
Můžeme vám připravit nabídku na míru.
Vyzkoušet zdarma
Líbí se vám Persoo?

Připravíme vám
nabídku na míru

Jednoduše vyplňte tento formulář a naše obchodní oddělení vás bude brzy kontaktovat s nabídkou na míru.

Jste agentura?

Spolupracujte s námi..

Líbí se vám náš nástroj pro personalizaci? Nabízejte ho i vašim klientům a zvyšujte s námi jejich obraty.

Pardubice
Pardubice
Třída Míru 2800
530 02 Pardubice
+420 607 723 643
Praha
Praha
Vinohradská 343/6
120 00 Praha 2
+420 608 179 251
© Persoo s.r.o. 2013-2020 Webdesign by Kennymax Developed by PragueCoding.cz
Awwwards