Doporučování produktů

Personalizovanou nabídkou produktů zvyšujte konverze, tržby
a zlepšujte uživatelský zážitek

Díky personalizaci eshopu návštěvník nemusí přemýšlet, a hledat produkty, které ho zajímají. Persoo mu automaticky doporučí produkty na míru a ve správnou chvíli.

  • Maximalizujte atraktivitu nabídky
  • Zvyšujte průměrnou hodnotu objednávky, konverzní poměr a celkové tržby
  • Zlepšujte uživatelský zážitek návštěvníků, budou se častěji vracet
  • Šetřete interní náklady na ruční zadávání souvisejících produktů, Persoo nachází vazby mezi produkty automaticky za vás
  • Personalizujte nabídku dle osobních preferencí zákazníka (barva, značka, cenová hladina, pohlaví, destinace, autor a další)
  • Reagujte na aktuální trendy automaticky – v případě, kdy produkt či kategorie dosahuje momentální či dlouhodobé popularity
  • Efektivně používejte cross-sell i upsell
  • Reagujte na chování návštěvníka v reálném čase

Persoo zlepšuje výkon eshopů

Zvýšení tržeb, konverzního poměru, hodnoty objednávky, počtu transakcí, opakovaných návštěv …
Průměrně:

+14%
tržby
+12%
prům. hodnota objednávky
+16%
počet transakcí

Typy produktového doporučení

Vyberte si z předpřipravených šablon nebo si vytvořte vlastní.

Související produkty, cross-sell

Nabídněte zákazníkovi produkty, které souvisí nebo jsou doplňkové k tomu, co si právě přidal do košíku. Potěšíte tím zákazníka a pokud koupí produkty navíc, tak tím zvýšíte průměrnou hodnotu objednávky a obratu.

Steve Jobs: „Nevím co chci, ale jakmile mi to ukážete, tak vám řeknu,  jestli je to ono.“ … aneb dokud mi to neukážete, tak ani nevím, že něco takového potřebuji.

více informací

Princip: Důvodem koupit si související produkt je protože je to příslušenství k hlavnímu produktu, produkty jsou ze stejné kolekce, používají se ve stejné situaci (např. plynový vařič a pytlíková polévka,…), je to druhá příchuť müsli tyčinky, druhá barva pastelky, opakovaně si tyto produkty kupuje zákazníkovi podobná skupina lidí,…

Kdy zobrazovat: Dokud zákazník vybírá hlavní produkt, například kopačky, tak ho související produkty nezajímají a nemá smysl ho rozptylovat v rozhodování.  Ještě ani neví, které kopačky si nakonec koupí. Pokud už je přidá do košíku, tak tím naznačí, že si je koupí, a je vhodný čas mu ukázat související produkty.

Logika: Pro napočítání cross-sell doporučení se využívá:

  • chování návštěvníka – co preferuje, co koupil, co prohlížel, co má v košíku
  • chování ostatních návštěvníků – co se nejčastěji prodává spolu s tímto produktem, s touto kategorií, s podobnými produkty.
  • pevné vazby podle pravidel (např. pravidla na zajištění kompatibility)
  • podobnost parametrů produktů – např. k pánským botám se doporučují pánské případně univerzální produkty, produkty s podobnou barvou, od stejného výrobce,…
  • napočítané ukazatele – možnost dát větší váhu produktům, které mají skladem více ze všech možných velikostí (tj. např. nejedná se o poslední boty velikosti 44), za posledních období jsou „trhákem“ (poměr mezi kupovaností a prohlížeností), vysoká „prodávanost“, „prohlíženost“, …
  • ručně zvolené související produkty (automaticky se řeší pořadí ručně zvolených produktů)

Možné názvy: „Související produkty“, „Ostatní si k tomuto produktu také koupili“, „Mohlo by se vám také hodit“, „Bude se vám také líbit“,…

Příklad: předkošík

Předkošík nabízí cross-sell ve správný čas, když už se zákazník rozhodnul, co si koupí a teď řeší, co budou jeho další kroky na vašem eshopu.

V momentě přidání turistického stanu do košíku nabídněte další vybavení nebo třeba repelent. Zákazník si řekne: „No jo. Jedu k vodě, budou tam komáři. Ani jsem nevěděl, že vedou i repelent. Dobrý nápad.“ Případně tím návštěvníkovi jen vnuknete myšlenku a on už si v odpovídající kategorii najde to správné příslušenství, které se mu líbí.

Příklad: související produkty na detailu produktu

Někdy dává smysl se pochlubit cross-sellem už na detailu produktu. Například aby zákazník viděl, že si ze stejné kolekce může koupit více kusů oblečení, aby vypadal sladěný.

Pokud si zákazník daný produkt již před časem koupil, tak dnes může potřebovat příslušenství. Proto jde na detail produktu a tam hledá box nebo tab s příslušenstvím.

Doporučování produktů - Persoo

Alternativní produkty, up-sell

Dokud zákazník vybírá a není ještě rozhodnutý, tak mu usnadněte výběr tím, že mu zobrazíte produktové alternativy. Pokud mu alternativy nenabídnete vy, tak si je vyhledá (a možná i nakoupí) jinde.

Naopak, využijte této nabídky pro up-sell. Upřednostněte produkty, které jsou mírně dražší nebo které chcete prodat (např. ty s vyšší marží) a tím si zvyšte obrat a zisk.

více informací

Kdy zobrazit: Na detailu produktu, abychom návštěvníkovi usnadnili výběr.

Pokud zobrazený produkt není skladem, tak by box s alternativami měl být co nejvýše na stránce (aneb tento produkt není skladem, ale místo toho si můžete objednat následující produkty, které skladem jsou).

Naopak, pokud si zákazník prohlíží nejdražší produkt ve své kategorií, tak se mu alternativy nemusí zobrazit vůbec. Podobně se dá nastavit logika, že zákazníci vracející na tento produkt z remarketingových kampaní nebude znovu rozptylovat výběrem alternativ a naopak se zaměříme na dotažení nákupu.

Logika: Podobné/alternativní produkty se vybírají na základě

  • podobnosti parametrů (kategorie, produktový typ, značka, barva, cena, pohlaví, autor, žánr, destinace, způsob dopravy, vzdálenost od pláže atd.)
  • chování ostatních návštěvníku (co si ostatní prohlédli společně s tímto produktem – očištěno od šumů)
  • chování návštěvníka – co preferuje, co koupil, co prohlížel, co má v košíku
  • možnost dát větší váhu či tvrdě omezit na up-sell (tj. zobrazovat jen dražší produkty a nebo nic).

Příklad: produkty stejného produktového typu.

Přípustnou alternativou jsou pouze produkty stejného produktového typu. Tedy k ultrabooku ultrabook, k zimní bundě zimní bunda.

Doporučení vybere alternativu, která je nejblíže prohlíženému produkty a nebo produkty, mezi kterými se zákazníci často rozhodují, než si 1 koupí.

Například k zimní bundě barvy A a značky B nabídněte další zimní bundy s podobnou barvou, značkou, cenovou hladinou.

Příklad: výběr produktů dle jednoho parametru

Například ke knize nabídněte knihy

  • ze stejné série, 
  • knihy od stejného autora,
  • knihy ze stejného žánru / kategorie,
  • knihy ostatními nejčastěji kupované/prohlížené s danou knihou.

Možnosti můžete zobrazit jako několik boxů pod sebou a nebo je namíchat do 1 boxu podle priorit.

alternativy

Top a nejprodávanější produkty

Zákazník někdy nemá čas dlouze vybírat, číst podrobné popisky. Prostě věří davu, že si vše nastudoval a chce si jednoduše koupit to, co si nejčastěji kupují ostatní.

Zobrazení nejpopulárnějších produktů je může popostrčit k nákupu.

Kromě nejprodávanějších produktů je vhodné zobrazovat i produkty, které jsou právě „in“. Často jsou to novinky, kterých se již za pár dní prodá velký počet.

více informací

Kdy zobrazit: Typicky se žebříčky popularity zobrazují v kategoriích. Absolutní žebříčky je ale možné zobrazit i na homepage.

Logika:

  • Bestsellery: typicky se zobrazují nejprodávanější produkty za poslední týden. Pokud by ale v dané kategorii nastalo málo transakcí, tak se rozhodne podle prodávanosti za 30 nebo dokonce více dní.
  • Trendy: naše algoritmy rychle zachytí aktuální trendy. Vědí, které produkty se dobře prodávají a jsou “trháky” v rámci dané kategorie. Na základě prodávanosti, prohlíženosti, poměrových ukazatelů nákupů/prohlížení.
top-products

Produktové doporučení na homepage

Homepage je stránka, kam se typicky vrací opakovaní návštěvníci, kteří zadali do prohlížeče jméno nebo doménu vašeho eshopu.

O těchto zákaznících má Persoo nasbírané informace a může je tedy obsloužit podle jejich potřeb.

více informací

Princip proč to funguje:

  • Pro nové návštěvníky se zobrazí pestré bestsellery, tedy z každé kategorie jeden. Nejsou to jen bestsellery, ale takové bestsellery, které po zobrazení na homepage vedou k nákupu. (Bestsellerem může být například příslušenství ke konkrétnímu produktu. Ale kupují ho pouze lidé, co cíleně přišli pro toto příslušenství. Z ostatních lidí, kterým se to zobrazilo v boxu na homepage to ještě nikdo neprokliknul, natož nekoupil.)
  • Otevřený nákupní cyklus. Persoo ví, co si chce zákazník koupit. Proto připomeňte, co zákazníka včera nejvíce zaujalo a nabídněte alternativy.
    Pokud víme, že zákazník včera vybíral pánské boty a ještě si je nekoupil. Tak co mu spíše prodáte – pánské boty nebo tričko?
  • Návrat po delší době. Persoo zná preferece, co se zákazníkovi líbí, případně historii nákupů. Díky tomu doporučí opakovaně kupované produkty, související produkty s předchozím nákupem, produkty z oblíbených značek, barev, cenových hladin.
    Pokud víme, že zákazník koupil psí žrádlo, tak má větší smysl mu nabízet potřeby pro psy a ne akvárka pro rybičky.
  • Pokud zákazník i při druhém zobrazení homepage uvidí to samé, co už ho jednou nezaujalo, tak tím promarníme příležitost ukázat něco nového. (Persoo si pamatuje reálné imprese zobrazených produktů).

Kdy zobrazit: Zobrazovat na homepage vždy, ale upravovat obsah podle fáze nákupního cyklu a pokud zákazník ještě nezahájil nákupní cyklus tak podle segmentu zákazníka.

Logika: (viz popis principu výše)

Doporučování produktů na homepage (Persoo doporučování)

Naposledy prohlížené produkty

Onsite remarketing naposledy prohlížených produktů usnadňuje návštěvníkům nákup a zvyšuje konverze.

Při každé opakované návštěvě zobrazte návštěvníkovi ty produkty, které posledně nejvíce zaujaly. Tím mu zkrátíte cestu ke konverzi.

více informací

Kdy zobrazit: Pokud si návštěvník prohlédl větší množství produktů, tak se občas potřebuje vrátit k tomu, co nedávno prohlížel a nechce to znovu pracně hledat. Proto je ideální mít 1 místo, o kterém návštěvníci vašeho webu vědí, že tam najdou naposledy prohlížené produkty. Box se nejčastěji umísťuje těsně nad patičkou stránky či v sidebaru.

Pokud se návštěvník při další návštěvě vrátí na váš eshop a vstoupí na něj přímo (např. zadáním vaší domény), tak mu na homepage nabídněte naposledy prohlížené produkty.

Pokud nemáte vhodný crosssell v košíku, tak se vyplatí zobrazit naposledy prohlížené produkty i tam. Samozřejme jen ty z jiných produktových typů než produkty v košíku.

Logika: Naposledy prohlížené realizují chytrý výběr. Produkty jsou řazeny podle aktuální míry zájmu o produkt (závisí na počtu interakcí s produktem, například jestli četl technické infoírmace, viděl galerii obrázků produkty,…). Míra zájmu/scóre v čase klesá, protože prohlédnutí produktu teď a před týdnem má jinou váhu. Pokles v čase odpovídá přirozenému lidskému zapomínání. Po nákupu produkt z naposledy prohlížených zmizí.

last-viewed

Neexistující / chybová stránka (404)

Nemělo by se to stát, ale pokud uživatel přijde na stránku, která již neexistuje, tak nabídněte návštěvníkovi důvody, proč zůstat na vašem eshopu.

Doporučte atraktivní produkty, které si může prohlédnout a tím si udržte zájem návštěvníka.

více informací

Kdy zobrazit: na stránce vypisující chybovou hlášku.

Logika: dopuručení je kombinací

  • personalizované nabídky podle chování návštěvníka (preference, produkty z navštívené či zakoupené kategorie a k nim související produkty)
  • obecných best-sellerů a produktů v trendu.
Doporučování produktů na chybové/404 stránce (Persoo doporučování)

Jednoduché nasazení

1  Web

Nasaďte Javasctriptový kód
na všechny stránky.

2  Produkty

Vložte odkaz na xml feed
(specifikace Heuréky, Googlu nebo vlastní)

3  Logika

Zvolte algoritmus pro výběr produktů,
nastavte podmínky a místo zobrazení

Možnosti nasazení

Rychle a bez potřeby IT. V persoo administraci zvolte šablonu stránky, CSS selector kam se má box vložit a nechte box s doporučením vkládat až v prohlížeči podobně jako se zobrazují reklamní boxy.

Výhodou je možnost použít vlastní HTML kód pro produktový box a přebrat CSS style z vašeho eshopu. Díky tomu nepůjde poznat, že box nevydádá váš webserver.

Vlastní vykreslení boxů. Persoo pouze do stránky poskytne data, která ID produktů se mají zobrazit a dále už to bude na vašem IT, aby pomocí ajaxových volání vykreslili box s produkty. V některých komplikovanějších případech vám to umožní například zobrazovat individuální ceny pro přihlášené zákazníky.

Persoo má i REST API pro výdej personalizací.

Vylaďte si doporučování na míru

Persoo umí zohledňovat všechny parametry, které u produktů máte. U obleční barvu, u vína odrůdu, u knížek autora, … je jen na vás, které fieldy u produktů máte k dispozici.

Upravte si pravidla, v rámci kterých se Persoo může automaticky pohybovat:

  • vazby určující kompatibilitu
  • požadavek na upsell, např. zobrazovat jen alternativy, které stojí 90% ceny zobrazeného produktu a výše.
  • různé doporučovací algoritmy pro různé segmenty či situace
nastavení Persoo doporučování produktů na míru

Podrobné statistiky k doporučením

Abyste měli veškeré doporučování pod kontrolou, tak Persoo měří podrobné statistiky, jak funguje každý box zobrazující produkty. Persoo pro každý produktový box měří:

Reálné imprese a prokliky

Reálná imprese je zobrazení, který návštěvník skutečně viděl. Vykreslení boxu pod hranou obrazovky se nezapočítá jako imprese.

CTR boxu

CTR se dopočítává jako počet prokliků / počet impresí.

Dopad na transakce, obrat

Pokud návštěvník prokliknul jakékoliv doporučení, a následně nakoupil, tak měříme, za kolik tento návštěvník nakoupil (bez ohledu na to, co prokliknul, a co koupil).

Atribuční model rozdělí hodnotu transakce rovnoměrně mezi všechny před transakcí prokliknuté boxy (za posledních 30 dní/během poslední session).

Úspěšně doporučené a koupené produkty

Pokud návštěvník prokliknul produkt v doporučovacím boxu (tedy následně viděl detail produktu) a do 30 dnů tento produkt zakoupil, tak se obrat daný tímto 1 produktem započítá jako přímá zásluha tohoto doporučovacícho boxu. (Box zákazníkovi ukázal tento produkt, díky čemuž ho zákazník koupil).

Pokud by zákazník prokliknul doporučení tohoto produktu ve více boxech, tak se obrat daný produktem spravedlivě rozpočte mezi všechny takové doporučovací boxy.

Díky těmto KPI můžete dobře vyhodnocovat AB testy různých doporučovacích algoritmů i podmínek, kdy co zobrazovat, a kdy ne.

Všechny tyto metriky si můžete filtrovat podle ID produktu, kategorie, značky, … (případně vyexportovat do CSV). Díky tomu přesně víte, které produkty vedly k jak velkým přínosům.

A/B testujte a experimentujte

Cokoliv v Persoo se dá A/B testovat. Chcete vyzkoušet různý obsah nebo jiné nastavení kampaní? Vytvořte A/B test a porovnejte si snadno jejich výkon.

ab test screenshot

Začněte s personalizovaným doporučováním ještě dnes

Chci vyzkoušet Persoo


Vyplňte kontakt a ozveme se vám
s detaily a přístupem do demo účtu



* = povinné údaje